Priča o izgubljenoj djevojčici

Naslovna fotografija: Vogue.com

Dugo nisam ništa pisala, valjda me je onaj poduhvat o ženama u književnosti iscrpio, a nije da nisam čitala. Doduše, manje nego inače jer me je, usljed zasićenja, zahvatila i neka čitalačka kriza pa mi ništa nije bilo dovoljno dobro. Srećom, uvijek su tu Selindžer i Fante koji me svaki put iznova opčine i nadam se da ću uskoro napisati i nešto malo temeljnije i opširnije o ovoj dvojici genijalaca. Dotad, evo kratkih utisaka o posljednoj knjizi najpoznatije (napuljske) sage o jednom dugovječnom prijateljstvu (između) dvije žene.

Nestrpljivo iščekivani kraj ove zarazne priče je uvjerljiv i nepredvidiv, možda za nijansu slabiji od prethodnih jer je Ferantica opet načela milion nekih tema na momente se malo rasplinuvši i u neki manje vrijedan i kvalitetan stil. Ipak, i dalje nas drži prikovane uz svoje stranice. Osjetan je mali pad kreativnosti u smislu da su posljednje godine života svedene tek na nekoliko stranica. Takođe, čini mi se da joj svi pomalo zamjeramo taj naprasni vrhunac koji odaje utisak da je tu nasilno ubačen i doslovno strši poput kakve pubertetske čibe nasred čela koju ništa ne može sakriti a koja se odlučila pojaviti baš tu posebnu, dugo očekivanu noć značajnog izlaska.

Lik Elene je nastavio da nas iritira do iznemoglosti, a nevjerovatno plastičan i vjeran opis je čini toliko živim, likom od krvi i mesa, zbog čega Ferante zaslužuje naklon do poda. Trebalo je ovako autentično predstaviti nekog ko nema lični identitet bez poređenja s drugima i dopune u drugima ma koliko takvih osoba postojalo u stvarnosti. Ferantica je dosta skretala u neku banalnost, kao da se i sama umorila pišući, a ono čime nas je najviše iznenadila je cijeli taj mistični momenat o izgubljenoj djevojčici koji baš djeluje nepotrebno i loše rješenje čisto tragedije radi. Kao da priča sama po sebi već nije dovoljno zanimljiva, te je osjetila potrebu da ubaci nešto „snažno“, a ne zna ni sama šta, valjda kako bi prodrmala ili dodatno zaintrigirala čitaoce, tako da me je to negdje naljutilo pogotovo što dalji razvoj događaja ne izgleda kao posljedica mnogo čega od tog trenutka koji, stoga, ispade potpuno nesvrsishodan.

43628322_342723883165349_5287344318946738176_n
Foto: Lični album

Ipak i dalje mi je fascinantno kako ova anonimna književnica krene odlično graditi i najavljivati nešto i stalno očekuješ da će se nešto desiti, no ona to isto tako vješto upropasti da bi se vrlo brzo potom, isto tako krajnje neočekivano, iskupila nečim drugim i to u jednom nepojmljivo izuzetnom paragrafu. I to radi skoro sve vrijeme, u svim knjigama, pretpostavljam i nadam se nesvjesno. Ono što je meni negdje ostalo najnejasnije osim prirode samog odnosa Lile i Elene (koje se malo vole i poštuju, podržavaju i podstiču, dive jedna drugoj, pomažu, motivišu da bi se sve to vrijeme i mrzile, takmičile, spletkarile, izbjegavale, vrijeđale,..) je i njihov pristup majčinstvu. Ova problematika mi je nametnula ogroman upitnik iznad glave i još uvijek mi se misli na ovu temu nisu dovoljno stišale i odležale da bih bila u stanju iznijeti kakav iole razuman zaključak. I dok sam u ranijoj knjizi donekle i nalazila razumijevanje i opravdanje za pojedine Elenine izbore i izvore nezadovoljstva zbog majčinstva, ovdje je ta empatija uglavnom izostala. Čini se da nijedna nije svjesno izabrala majčinstvo niti ušla spremno u tu ogromnu životnu promjenu i obje su cijelo vrijeme ostale ravnodušne prema rođenoj djeci. U njihovom slučaju pokazala se tačnom ona zastarjela narodna da se samo djeca slučajno prave, te su se prosto prepustile tom talasu koji ih je onda poprilično zapljusnuo. Jedino što je Elena, uprkos što je Lili rekla da više ne planira rađati i neposredno baš nakon toga, poželjela dijete Nina Saratorea. Međutim, i tu se postavlja pitanje motiva te želje. Da li je to bilo, opet, samo da nešto dokaže Lili, da joj prkosi i napakosti,..

Sve u svemu, Ferante je realno komotno mogla bez ovog dijela, upečatljivije bi bilo da je završila s trećim. Svejedno mi mnogo odskače u odnosu na mnogo toga drugog što sam pročitala u posljednje vrijeme. I znam da ću se uskoro poželjeti nekog ovako slojevitog štiva koje kao da se piše samo sebe radi, ne priklanja se nikome i ničemu i to mi je skroz primamljivo.

U svakom slučaju, o kompletnoj tetralogiji bi se mogli pisati cijeli traktati, što apsolutno nemam namjeru da radim. Iako je ovo prvenstveno priča o jednom prijateljstvu ili bolje rečeno o složenom odnosu između dvije žene, o jednom gradu i o životu uopšte, od malih nogu preko zrelog doba do same starosti, obradila je Ferantice ovdje cijeli arsenal tema, neke tek ovlaš načevši, neke značajno elaborirajući. Ostaje činjenica da je ona nesumnjivo pravo osvježenje na savremenoj književnoj sceni i da će nam nedostajati nove avanture Lile i Elene, možda i zbog toga što nas je lišila nekog velikog i zaokruženog finala. Iskreno, meni je žao što je kraj uprkos osjećanju blagog nezadovoljstva što nije zadovoljila sve moje probuđene čitalačke apetite i simboličke potrebe. Ostalo mi je nejasno zbog čega je ova priča toliko posebna i drugačija, toliko zarazna i zadivljujuća jer na momente djeluje banalno i bez neke značajne po(r)uke. Vrijeme će pokazati da li će ovo ostati samo prolazni trend koji ćemo brzo zaboraviti ili će učvrstiti svoje mjesto među najkvalitetnijim djelima neprolazne književne vrijednosti. Vjerujem da će sva britkost i briljantnost jezika Elene Ferante još dugo ostati u sferi nedokučivog fenomena poput recimo naglog rasta i uspjeha kineske privrede. Dotad ćemo, nadam se, uživati u seriji koja se snima u produkciji HBO.

Ako koga zanima, o prve dvije knjige sam pisala ovdje, a nešto detaljnije utiske o trećoj možete pogledati na ovom linku.

One thought on “Priča o izgubljenoj djevojčici”

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s